17 June 2009

Jangkitan Dari UMNO dan BN

Pensyarah Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Madya Dr Mohammad Agus Yusoff berkata, ekspresi dibenarkan tetapi perlu kena pada cara dan tempatnya.

“Speaker mempunyai kuasa dan tindakan speaker membuat keputusan itu kerana tidak mahu ada kekecohan timbul dan rasa tidak sedap hati pada mana-mana pihak, banyak lagi kaedah lain yang boleh digunakan selain ekspresi dan laungan memprotes seperti itu.

“Tindakan yang dilakukan Nizar itu akan menimbulkan kekecohan yang lebih teruk sekiranya speaker tidak membuat keputusan mengarahkannya keluar dewan,” katanya, semalam.

“Tindakan Nizar itu bukan ditempat yang betul kerana dewan tempat bersidang itu hendaklah dihormati kemuliaannya. Jika perkara seperti ini dibenarkan berlaku dalam dewan dikhuatiri ianya akan berjangkit dan menjadi kebiasaan dalam dewan satu hari nanti,” katanya.

Suara Rakyat: YA.. seseorang Speaker mempunyai kuasa besar dalam Dewan Rakyat! tetapi bagaimana dengan seorang Speaker Dewan Undangan Negeri (PERAK) dia juga mempunyai kuasa yang sama dan patut dihormati kemuliaannya.
Adakah Prof. Dr Mohammad Agus Yusoff tidak ingat peristiwa ini, seorang Speaker DUN Perak diheret keluar dari Dewan yang mulia, Adakah ini kena pada tempatnya?

Jangkitan ini sebenar datang daripada UMNO dan Barisan Nasioanal terdahulu! bukan dari PR atau Pebangkang.

Maka UMNO dan Barisan Nasioanal harus dirawat dan berikan suntikan anti virus, Sebelum jangkitan ini merebak lebih jauh.

Artikel ini ambil dari:
http://www.rakyatkini.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment