22 April 2009

BN=Bodoh Natang!


Tindakan BeEnd Mempergunakan budak-budak PLKN di Batang Air Terkantoi!



Barisan Nasional didakwa melanggar undang-undang pilihan raya dengan menyalahgunakan peserta Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) dan Program Komuniti Belia Remaja (Y2Y) semasa kempen pilihanraya kecil Batang Ai.

Badan pemantau pilihanraya Malaysian For Free and Fair Election (MAFREL) berkata ia mempunyai bukti-bukti bergambar rekrut-rekrut PLKB dan Y2Y berseragam dikerah dalam perarakan BN semasa hari penamaan calon.

Pengerusi MAFREL Syed Ibrahim Syed Noh dalam sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini berkata satu laporan lengkap memperincikan penyalahgunaan sumber kerajaan oleh BN di dalam tiga pilihanraya kecil lalu akan diserahkan kepada Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).

Penyalahgunaan harta kerajaan termasuklah penggunan dewan orang ramai, kenderaan kerajaan dan majlis-majlis rasmi untuk tujuan berkempen.

"Menggunakan pelatih-pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) semasa hari penamaan calon di dalam pilihanraya kecil Batang Air amatlah mendukacitakan," katanya.

Selain itu MAFREL turut mendakwa BN menyalahgunakan wang rakyat untuk tujuan politik di dalam pilihanraya kecil Batang Ai. BN menjanji projek-projek bernilai lebih RM175 juta termasuk pembinaan kompleks rumah polis bernilai RM58.7 juta dan lain-lain.

"Projek-projek segera dan peruntukan oleh kerajaan untuk tujuan memberi kelebihan kepada calon-calon tertentu hendaklah dihentikan kerana ini jelas menunjukkan penyalahguaan kuasa oleh pentadbir negara," tambahnya.

MAFREL telah mengemukakan cadangan-cadangannya untuk menambah-baik perjalanan pilihanraya oleh SPR termasuklah mencadangkan supaya hari pilihanraya dilakukan pada hari cuti bekerja, bilangan kehadiran polis yang begitu ramai hendaklah dikurangkan dan polis dan kerajaan hendaklah menghormati hak rakyat untuk mengadakan perhimpunan aman seperti yang telah disebutkan oleh SUHAKAM.


1 comment:

  1. Fuck la....ape kne mngenabatang ai ngan batu caves...bodoh!

    ReplyDelete